Letališ?e Jožeta Pu?nika Ljubljana (tudi Letališ?e Brnik ali Aerodrom Ljubljana) je glavno, najve?je in osrednje letališ?e v Sloveniji, ki leži 26 kilometrov severno od Ljubljane v bližini Spodnjega Brnika. Redne avtobusne linije povezujejo letališ?e s Kranjem in z Ljubljano.
Vlada RS je 7. junija 2007 sprejela sklep o preimenovanju letališ?a v Letališ?e Jožeta Pu?nika Ljubljana po enem izmed akterjev osamosvojitve Slovenije Jožetu Pu?niku. 9. julija 2007 so letališ?e preimenovali v današnje ime. Preimenovanje je predlagala glavna vladna stranka SDS, naslednica Pu?nikove Socialdemokratske stranke.
Na letališ?u domuje nacionalna letalska družba Adria Airways, ki opravlja redne lete na 30 destinacij. Tri?rkovna kratica IATA je LJU, štiri?rkovna kratica ICAO pa LJLJ.
Vse se je za?elo davnega leta 1928 ko so se mestne in državne oblasti odlo?ile za prvo civilno letališ?e v Sloveniji, ki naj bi Ljubljano približalo drugim mestom. Ugotovili so, da je zanj najprimernejši prostor na vojaškem vadbiš?u v Polju. Še isto leto so vojaški strokovnjaki odmerili zemljiš?e, vendar je finan?ni minister v Beogradu šele marca 1933. leta, po ve? posredovanjih iz Ljubljane, odobril 960.000 dinarjev za gradnjo. Nato je bilo treba odkupiti približno 4.500 kvadratnih metrov za obdelovanje zemljiš?, ki so jih lastniki uporabljali le za pašo. Zaradi gradnje letališ?a je cena zemljiš? skokovito narasla.
Meseca maja so zemljiš?e zakoli?ili in za?eli graditi objekte. Dela je vodilo poveljstvo vojnega letalstva. Postavili so hangarja za aeroklub in vojno letalstvo s skupno površino 600 kvadratnih metrov. Predvidena je bila tudi gradnja dovozne ceste v dolžini 900 metrov povezane s Šmartinsko cesto, vendar do odprtja letališ?a 20.avgusta 1933 ni bila zgrajena, pa tudi vrsta drugih objektov ne; glavno letališko poslopje s ?akalnico in restavracijo, ?eprav je redni letalski promet med Ljubljano in Zagrebom za?el te?i že dan po otvoritvi.
Steza je bila na ravnici med Savo in Ljubljanico. Prvotne mere so bile 800x 60 metrov. Okoli pa je bil širok nižinski pas, ki je omogo?al dolete z vseh smeri. Postavljena sta bila dva hangarja in bilo je urejeno elektri?no omrežje. Kasneje so za?eli uporabljati ve?jo površino z merami 1150x 80 metrov. Travnata pristajalna steza je ležala v smeri 116/ 296 (12/30) stopinj. Letališ?e je imelo še eno stezo v smeri 92/ 272 (09/27) stopinj in dimenzij 1270x 80 metrov, vendar je zaradi slabega pristopa niso uporabljali.
Potniki so kupili karte v Ljubljani, nato pa jih je avtobus odpeljal do letališ?a.
Ljubljana je bila na novo letališ?e zelo ponosna. Vsako letalo je tedaj zbujalo neskon?no radovednost, zato se je na letališ?u vedno trlo obiskovalcev in radovednežev. Razvila se je tudi mo?na športna dejavnost. Ljubljana se je zbližala z evropskimi mesti, kot pred sto leti z južno železnico. Isto leto je Ljubljana dobila tudi svoj zna?ilni imenitni neboti?nik.
Med drugo svetovno vojno je letališ?e doživelo nekaj posodobitev, ker sta ga italijanska, kasneje pa tudi nemška okupacijska vojska uporabljali v vojaške namene. Po kon?ani vojni je bila na tem letališ?u mo?na vojaška šolska eskadrilja, katera je dan za dnem s svojimi letali povzro?ala tak hrup, da so se v Polju in Studencu tresle šipe. V?asih so imeli vaje tudi pono?i. Leta 1954 so se vojaška letala kon?no preselila v Pulj in Brežice, v Polju (tako se je imenovalo zato, ker je bila to takrat ob?ina Polje) pa so ostala civilna letala.
Slovenija je v petdesetih letih razpolagala le z letališ?em v Lescah in Polju. Obe letališ?i sta imeli travnato površino, a sta vseeno omogo?ali pristajanje letal Douglas DC-3.
Razvoj pa je bil v letalstvu skokovit in tudi letališ?e v Polju je postalo neprimerno in za razvoj brezperspektivno. Strokovnjaki so že leta 1948 iskali primernejšo lokacijo. Našli so jo na Brniku, izdelali na?rte in leta 1952 je predsedstvo vlade imenovalo komisijo za graditev letališ?a. Do leta 1961 je zaradi pomankanja sredstev gradnja komaj kaj napredovala. Tedaj pa je mestni svet Ljubljane ustanovil samostojno aerodromsko podjetje "Ljubljana-Brnik v izgradnji". To novo letališko podjetje je bilo registrirano februarja 1963. Med njegovimi prvimi opravili je bila obnova letališ?a v Polju, ki je komaj zmoglo tedanji promet (v letu 1962 do 7. oktobra je na njem pristalo kar 781 letal in sicer 197 letal DC-3, 18 vojnih, 59 IS SR Slovenije, 6 tujih in 428 letal Letalske zveze Jugoslavije).
24. decembra 1963, je na Brniku pristalo prvo potniško letalo, sodobni Douglas DC-6B. S tem je bilo novo letališ?e na Brniku uradno odprto, ?eprav je bila kon?ana le I. faza izgradnje. Redni promet pa je stekel 9. januarja 1964.
Vir: Wikipedia, Staro Ljubljansko letališ?e
Spletni bonton
Skupaj lahko naredimo splet prijaznejši. Upoštevajte spletni bonton in pred objavo razmislite, kaj vaš komentar pove drugim o vas.
?e pri komentarjih naletite na težavo ali napako, nam to sporo?ite, za kar se vam vnaprej zahvaljujemo.