Ko smo se vračali iz Gorenjske, smo se ustavili tudi na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana, oziroma na Brniku. Na vsak način smo želeli Urhu pokazati kakšno je veliko letalo.

Brnik_018

Žal pa je razgledna ploščad odprta samo do 19. ure in smo si lahko ogledali samo staro letalo DC 6B. No, v času našega obiska je pristalo letalo, a ga žal nismo videli skozi letališko poslopje. Smo ga pa slišali, ko je zakrožilo nad letališčem. Urh se zelo veseli, da bomo enkrat stali tudi na razgledni ploščadi, še bolj pa se veseli prvega poleta z letalom. No, kdaj pa bo to, pa bomo še videli.

Ste vedeli, da je 24. decembra 1963, je na Brniku pristalo prvo potniško letalo, sodobni Douglas DC-6B? Letalo, ki še zdaj stoji razstavljeno nekje med letališkimi stavbami in si ga od zunaj lahko ogledate vedno. Če pa je odprt in si je možno ogledati notranjost, pa nismo uspeli izvedeti.

 

Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana (tudi Letališče Brnik ali Aerodrom Ljubljana) je glavno, največje in osrednje letališče v Sloveniji, ki leži 26 kilometrov severno od Ljubljane v bližini Spodnjega Brnika. Redne avtobusne linije povezujejo letališče s Kranjem in z Ljubljano.

Vlada RS je 7. junija 2007 sprejela sklep o preimenovanju letališča v Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana po enem izmed akterjev osamosvojitve Slovenije Jožetu Pučniku. 9. julija 2007 so letališče preimenovali v današnje ime. Preimenovanje je predlagala glavna vladna stranka SDS, naslednica Pučnikove Socialdemokratske stranke.

Na letališču domuje nacionalna letalska družba Adria Airways, ki opravlja redne lete na 30 destinacij. Tričrkovna kratica IATA je LJU, štiričrkovna kratica ICAO pa LJLJ.

Vse se je začelo davnega leta 1928 ko so se mestne in državne oblasti odločile za prvo civilno letališče v Sloveniji, ki naj bi Ljubljano približalo drugim mestom. Ugotovili so, da je zanj najprimernejši prostor na vojaškem vadbišču v Polju. Še isto leto so vojaški strokovnjaki odmerili zemljišče, vendar je finančni minister v Beogradu šele marca 1933. leta, po več posredovanjih iz Ljubljane, odobril 960.000 dinarjev za gradnjo. Nato je bilo treba odkupiti približno 4.500 kvadratnih metrov za obdelovanje zemljišč, ki so jih lastniki uporabljali le za pašo. Zaradi gradnje letališča je cena zemljišč skokovito narasla. 

Meseca maja so zemljišče zakoličili in začeli graditi objekte. Dela je vodilo poveljstvo vojnega letalstva. Postavili so hangarja za aeroklub in vojno letalstvo s skupno površino 600 kvadratnih metrov. Predvidena je bila tudi gradnja dovozne ceste v dolžini 900 metrov povezane s Šmartinsko cesto, vendar do odprtja letališča 20.avgusta 1933 ni bila zgrajena, pa tudi vrsta drugih objektov ne; glavno letališko poslopje s čakalnico in restavracijo, čeprav je redni letalski promet med Ljubljano in Zagrebom začel teči že dan po otvoritvi.

Steza je bila na ravnici med Savo in Ljubljanico. Prvotne mere so bile 800x 60 metrov. Okoli pa je bil širok nižinski pas, ki je omogočal dolete z vseh smeri. Postavljena sta bila dva hangarja in bilo je urejeno električno omrežje. Kasneje so začeli uporabljati večjo površino z merami 1150x 80 metrov. Travnata pristajalna steza je ležala v smeri 116/ 296 (12/30) stopinj. Letališče je imelo še eno stezo v smeri 92/ 272 (09/27) stopinj in dimenzij 1270x 80 metrov, vendar je zaradi slabega pristopa niso uporabljali.

Potniki so kupili karte v Ljubljani, nato pa jih je avtobus odpeljal do letališča.

Ljubljana je bila na novo letališče zelo ponosna. Vsako letalo je tedaj zbujalo neskončno radovednost, zato se je na letališču vedno trlo obiskovalcev in radovednežev. Razvila se je tudi močna športna dejavnost. Ljubljana se je zbližala z evropskimi mesti, kot pred sto leti z južno železnico. Isto leto je Ljubljana dobila tudi svoj značilni imenitni nebotičnik.

Med drugo svetovno vojno je letališče doživelo nekaj posodobitev, ker sta ga italijanska, kasneje pa tudi nemška okupacijska vojska uporabljali v vojaške namene. Po končani vojni je bila na tem letališču močna vojaška šolska eskadrilja, katera je dan za dnem s svojimi letali povzročala tak hrup, da so se v Polju in Studencu tresle šipe. Včasih so imeli vaje tudi ponoči. Leta 1954 so se vojaška letala končno preselila v Pulj in Brežice, v Polju (tako se je imenovalo zato, ker je bila to takrat občina Polje)  pa so ostala civilna letala.

Slovenija je v petdesetih letih razpolagala le z letališčem v Lescah in Polju. Obe letališči sta imeli travnato površino, a sta vseeno omogočali pristajanje letal Douglas DC-3.

Razvoj pa je bil v letalstvu skokovit in tudi letališče v Polju je postalo neprimerno in za razvoj brezperspektivno. Strokovnjaki so že leta 1948 iskali primernejšo lokacijo. Našli so jo na Brniku, izdelali načrte in leta 1952 je predsedstvo vlade imenovalo komisijo za graditev letališča. Do leta 1961 je zaradi pomankanja sredstev gradnja komaj kaj napredovala. Tedaj pa je mestni svet Ljubljane ustanovil samostojno aerodromsko podjetje "Ljubljana-Brnik v izgradnji". To novo letališko podjetje je bilo registrirano februarja 1963. Med njegovimi prvimi opravili je bila obnova letališča v Polju, ki je komaj zmoglo tedanji promet (v letu 1962 do 7. oktobra je na njem pristalo kar 781 letal in sicer 197 letal DC-3, 18 vojnih, 59 IS SR Slovenije, 6 tujih in 428 letal Letalske zveze Jugoslavije).

24. decembra 1963, je na Brniku pristalo prvo potniško letalo, sodobni Douglas DC-6B. S tem je bilo novo letališče na Brniku uradno odprto, čeprav je bila končana le I. faza izgradnje. Redni promet pa je stekel 9. januarja 1964.

Vir: Wikipedia, Staro Ljubljansko letališče


( 0 Glasov )

Dodaj komentar

Spletni bonton


Skupaj lahko naredimo splet prijaznejši. Upoštevajte spletni bonton in pred objavo razmislite, kaj vaš komentar pove drugim o vas.

Če pri komentarjih naletite na težavo ali napako, nam to sporočite, za kar se vam vnaprej zahvaljujemo.


Varnostna koda
Osveži


V spodnjem polju z miško sestavite sliko tako, kot je prikazana v zgornjem desnem kotu tega polja!Joomla CAPTCHA

Težave s prikazom galerije?

Zaradi hitrejšega prikazovanja slik smo prešli na drugačen način prikazovanja slik. V kolikor se vam galerija slik ne prikaže, vas prosimo, da enostavno vpišete komentar v tistem članku, kjer imate težave s prikazom slik. Težavo bomo poskusili odpraviti čim prej. Hvala za razumevanje!

Prijava



Donacije

Donirati je možno preko varnega sistema za plačevanje preko interneta Paypal.
Že vnaprej se zahvaljujemo za prispevek, ki ga bomo porabili za stroške naših podvigov in za ohranjanje naše spletne strani.

Prevajalnik